Tuesday, June 24, 2008

Pengenalan Ma'ahad Tahfiz Al-Islah

Pengenalan

Maahad Tahfiz Al-Qur’an Al-Islah (MTQI) dengan mottonya “Pengislahan Ummah Berpandukan Al-Quran & As-Sunnah”, berdaftar dengan Jabatan Agama Islam Selangor pada tahun 2000. MTQI dikendalikan bagi memenuhi tuntutan fardu kifayah dan bukan bertujuan memperoleh keuntungan. Pengambilan pelajar untuk tahun 2008 merupakan pengambilan ke-9 setelah pengambilan sulung pada tahun 2000 dan seterusnya pada setiap tahun. Kini terdapat 30 orang pelajar sedang giat menghafaz di MTQI dalam pelbagai tahap hafalan. Setakat ini seramai 19 orang pelajar telah dianugerahi sijil hafalan (syahadah), dan dijangka seramai tiga pelajar lagi akan menerimanya pada hujung tahun 2008.


Matlamat Penubuhan

1) Menjadi nukleus terbentuknya Pusat Kecemerlangan Al-Quran (Qur’anic Center for Excellence).
2) Melahirkan para hafiz yang serba boleh dan berketerampilan.


Budaya Kecil Maahad Tahfiz Al-Qur'an Al-Islah

MTQI berusaha mencipta dan mempraktikkan budaya kecil yang berlandaskan:

1) Kecintaan yang mendalam terhadap agama.
2) Kasih sayang dan kemesraan.
3) Hormat menghormati.
4) Persekitaran yang sentiasa memberangsangkan.
5) Kecintaan yang mendalam terhadap ilm
6) Suburnya minat untuk menyumbang ke arah pembangunan umat.


Konsep Asas Maahad Tahfiz Al-Qur'an Al-Islah

MTQI diasaskan kepada konsep “pendidikan Islam bersepadu” di mana kurikulum penghafalan Al-Quran adalah teras, dengan diimbangi subjek akademik sebagai persediaan pelajar yang akan menduduki UPSR dan PMR. Pelajar juga diajar subjek Bahasa Arab dan Ulum Al-Syariah seperti yang diajar di Sekolah Rendah/Menengah Islam.


Lulusan Maahad Tahfiz Al-Qur'an Al-Islah

Lulusan MTQI dibentuk agar mampu memaparkan imej berikut:

1) Komited kepada agama
2) Berpersonaliti Muslim sejati
3) Arif ilmu Al-Quran di samping tidak jahil ilmu dan kemahiran duniawi
4) Memiliki keupayaan dan kemahiran memimpin
5) Bijak berpidato, menguasai dengan baik Bahasa Arab, Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu


Kampus

Keseluruhan pembelajaran MTQI diadakan di Surau Al-lslah manakala para pelajar menginap di dua buah asrama iaitu rumah teres dua tingkat yang letaknya berhampiran dengan Surau Al-Islah.


Syarat Kemasukan

Calon-calon MTQI hendaklah memiliki syarat-syarat minimum berikut:

1. Berumur 9 tahun ke atas.
2. Boleh menghafal ayat-ayat Al-Quran pada kadar yang ditetapkan.
3. Telah tamat Tahun Dua Sekolah Rendah Islam (SRI) atau sekolah bantuan penuh Kerajaan.
4. Mencapai tahap yang memuaskan dalam Bahasa Arab, tulisan Jawi dan Fikah.
5. lbu-bapa bersungguh-sungguh mahukan anak menjadi seorang hafiz dan berupaya membayar yuran atau bayaran-bayaran lain yang ditetapkan.
6. Para pelajar bersedia untuk menjadi seorang hafiz.
7. Lulus temu duga dan ujian penempatan yang ditetapkan


Jangka Masa Pengajian

Tiga tahun. Selepas tiga tahun, pelajar yang gagal menghafal keseluruhan 30 juzuk Al-Quran akan disyorkan menyambung pengajian di Maahad Tahfiz yang lain atau pendekatan-pendekatan lain yang bersesuaian.


Akademik

Selain dari menghafal Al-Quran, subjek-subjek yang diajar adalah Ulum Al-Syariah, Bahasa Arab, Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Fardu Ain dan Penulisan/Karangan


Ko-Kurikulum

Bagi mendedahkan pelajar dengan aktiviti luaran, MTQI mengadakan program riadah pada setiap hari dan program mempertahankan diri seperti Tae Kwan Do dua (2) kali seminggu pada hari Selasa dan Rabu. Program perkhemahan/rehlah keluarga diadakan dari masa ke semasa.


Pihak Pengurusan

MTQI diuruskan oleh Jemaah Pengurusan Maahad Tahfiz Al-Qur’an Al-Islah mengikut Enakmen No. 2 Tahun 1989 JAIS. Jemaah ini terdiri daripada lima belas (15) anggota terdiri dari para profesional yang merupakan ahli kariah Surau Al-lslah, Seksyen 7, Shah Alam.

Penyediaan Makanan

Makanan yang disediakan sentiasa diawasi supaya sajian bersih dari segi lahir dan batinnya. Urusan memasak dan penyajian dengan penuh berakhlak diberi perhatian berat kerana ia memberi kesan langsung kepada keberkatan dan keupayaan menghafal Al-Quran dan menimba ilmu di kalangan pelajar MTQI.


Derma dan Skim Penajaan

Orang ramai adalah dijemput untuk menghulurkan derma ikhlas dalam berbagai bentuk bagi menjayakan MTQI. Satu skim penajaan dibentuk untuk mereka yang berminat menaja yuran pengajian pelajar-pelajar. Penajaan ini membolehkan pelajar-pelajar daripada keluarga yang kurang mampu mengikuti pengajian di MTQI secara “cross-subsidy”.


Penglibatan Ibu Bapa

Bagi menentukan pelajar sentiasa terangsang dan maju di dalam pengajian, galakan dan sokongan serta contoh baik oleh ibu-bapa adalah sangat perlu. Ini akan memudahkan proses pembelajaran pelajar-pelajar tersebut. Sebagai contoh ibu-bapa harus bijak merangka program di musim cuti supaya masa percutian mereka tidak berlalu begitu sahaja. Bagi merapatkan hubungan ibu-bapa dengan anak, semua pelajar diberi cuti selama 2 hari bagi setiap Sabtu dan Ahad awal bulan.


Lindungan Takaful Berkelompok

Setiap pelajar diberi perlindungan Takaful Berkelompok daripada Syarikat Takaful Malaysia Berhad ke atas kemalangan semasa menuntut di MTQI.


Yuran Pengajian

Setiap pelajar dikenakan yuran bulanan sebanyak RM350 sebulan (Januari – Disember) merangkumi yuran kuliah, asrama, makan-minum dan TKD*. Semasa mendaftar buat kali pertama (tidak dipulangkan) setiap pelajar dikehendaki menjelaskan bayaran berikut:

1) Wang Pendaftaran = RM 200
2) Yuran Takaful = RM 38
3) Buku Teks Akademik = RM 150

Jumlah Keseluruhan = RM 388

*Wang pendaftaran dan buku teks akan dikenakan pada setiap tahun berikutnya.
*Yuran Tae-Kwon-Do dikenakan oleh penganjurnya sebanyak RM20 sebulan.

3 comments:

Muslimah Abaya said...

salam,

adakah pihak tuan mengambil pelajar perempuan? Jika tidak, dimana saya boleh menghantar untuk anak saya. Kalau bole bagi cadangan.

Jzk

Unknown said...

Assalam. Adakah sekolah ini masih beroperasi. Sy ingin menghantar anak Sy yg berumur 11 thn dan (2017) 12 tahun. Perempuan. Boleh kah tuan?

Unknown said...

Assalam. Adakah sekolah ini masih beroperasi. Sy ingin menghantar anak Sy yg berumur 11 thn dan (2017) 12 tahun. Perempuan. Boleh kah tuan?